Maandag 19 december – Terug naar Nederland (dachten we).

19 januari 2015 - Beijing, China

Hoi allemaal.

Het is 6:30 in de morgen wanneer onze wekker afloopt in guesthouse “Madame Moon” in Hanoi. We wassen ons en pakken de rugzakken in, die we naar de receptie brengen. De jongen van de receptie ligt te slapen op een bankje. Gelukkig hebben we nog tijd om te ontbijten. Hij legt ons uit, dat we bij het restaurant een eindje verderop, aan de overkant en daar dan op de eerste verdieping moeten zijn. Daar worden we welkom geheten door een knappe jonge dame, die ons meeneemt naar een ontbijtbuffet. Werkelijk het meest uitgebreide ontbijt, wat we hier op de laatste dag van onze reis aangeboden krijgen. Warme en koude gerechten met fruit. Heerlijk!.

Om 8:00 uur lopen we terug naar het hotel en komt een taxi ons ophalen, om ons naar het vliegveld van Hanoi  te brengen. Dit is een klein uurtje rijden. We zien nog heel veel van Hanoi en het valt op, dat ze langs de grotere wegen prachtige muur mozaïeken door de stad gemaakt hebben en de perken in het midden heel goed onderhouden zijn. Op het vliegveld moeten we nog even wachten en checken dan in. Na de nodige stempels en controles kunnen we door naar de gate. Daar hebben we alle tijd om nog even een verslag te maken en foto’s uit te zoeken.

Rond 11:45 vliegen we naar China. Naar de stad Guangzhou. Nog nooit van gehoord, maar bij het landen zien we dat het een ontzettend grote en nieuwe stad is met heel veel hoogbouw.

We moeten onze bagage hier ophalen en opnieuw inchecken. Dat betekent, dat we wel door de Chinese douane moeten. Omdat we geen visa hebben om China binnen te mogen gaan, kost het wat extra uitleg om door de douane te komen. Met weer een aantal extra stempels in ons paspoort rijker, halen we onze rugzakken op een gaan naar de incheck balie. Daar leveren we de rugzakken weer in en krijgen de instapkaarten voor de volgende 2 vluchten. En de mededeling dat onze rugzakken direct door zullen gaan naar Amsterdam.

Er is een Subways restaurant op het vliegveld, waar we iets willen eten en drinken. Nadat ons verteld is dat we met dollars kunnen betalen en wat de dollar tov Chinese munt is, bestellen we ieder een gerecht en een drankje. Dan blijkt dat we hier 39 us$ voor moeten betalen. Dat vinden we te duur en we gaan weer weg onder luid protest van de Chinese tafeldame. Ze schreeuwt iets naar de keuken en kijkt ons boos na. Bij een shop kopen we een paar blikjes drinken en een zak chips en gaan bij de gate zitten wachten. Daar komen we er achter, dat er hier een extra uur tijdverschil is. We kunnen dan direct inchecken voor de reis naar Beijing(Peking).

Drie uur later komen we in Beijing aan. Als we het vliegtuig verlaten, moeten we naar een bus lopen. Het is bijzonder koud hier!

Zodra we de terminal binnenlopen, komt er een dame op ons af en zegt ons, dat we wel zelf onze rugzakken op moeten halen en weer opnieuw moeten inchecken. Dat doen we. Om China weer te verlaten moeten we weer formulieren invullen en nog meer stempels in ons paspoort hebben. Dat kost wat tijd. Maar ruim op tijd komen we bij de gate aan. We halen wat te eten en te drinken en wachten af, totdat we in mogen stappen.

Een kwartier voordat het zo ver is, wordt er een bord binnengereden met de mededeling dat de vlucht uitgesteld is naar de volgende morgen in verband met mist op Schiphol. Zou het vliegtuig geen radar hebben?

Er wordt ons een hotel aangeboden. Dat aanbod nemen we graag aan. We krijgen nieuwe instapkaarten. Moeten weer door de douane (met nog meer stempels) en worden met bussen naar een hotel gebracht. Dit alles gaat ontzettend vlot. Best knap wanneer je bedenkt, dat er minstens 450 mensen in het vliegtuig zitten!

In het hotel krijgen we een luxe kamer. Een verrassing dat we een extra nacht in China kunnen blijven en lekker in een bed kunnen slapen!

Het was een verrassende dag!

Liefs,

Thea en Harry