Zondag 21 December in Bangkok

22 december 2014 - Bangkok, Thailand

Hoi allemaal.

Om 7:00 loopt Harry’s telefoon af. Met ons dompelaartje  koken we water en zetten daar koffie van. Thea heeft allemaal kleine zakjes met chigorei koffie gemaakt,  en Harry begint met een Irisch koffie. We zetten de ramen  open en de airco uit. Nu is het buiten nog even koeler dan binnen. Dat zal snel veranderen. We eten het notenbrood wat Thea meegenomen heeft uit Zwolle. Harry tikt het reisverslag van de afgelopen twee dagen in en plaatst de foto’s op de reisblog.

We gaan douchen, scheren en kleden ons aan. Ondertussen  begint het buiten al warm te worden. We doen de spulletjes voor vandaag in de dagrugzakken en verlaten het hotel.

Op Internet hebben we een leuke kleine drijvende markt ontdekt, waar nauwelijks toeristen komen. We nemen een tuk-tuk naar de rivier. Hij berekent een opmerkelijk laag bedrag. Bij de rivier snap ik waarom. We willen de  boot naar de drijvende markt hebben, maar dat gaat niet. De schipper wil ons een hartstikke dure rondvaart verkopen. En daar krijgt de tuk-tuk provisie van. De schipper wordt boos als we niet op zijn voorstel in gaan, en stuurt ons zelfs van de stijger af, omdat het zijn stijger is.

We vragen een andere tuk-tuk driver om ons naar de floating market te brengen. Eerst probeert hij ons een rondrit te verkopen. We moeten ons echt verdedigen om dat niet te doen. Dan wil hij ons naar een reisbureau brengen. Van vorige reizen weet ik dat hij daar ook provisie van krijgt.  Doen we dus ook niet. Ook zijn collega doet hetzelfde.

Dan proberen we een taxichauffeur te overtuigen om ons naar de drijvende markt te brengen. Hij zegt  dat het te ver is en niet leuk. Wanneer ik zeg dat het maar 10Km is heeft hij geen zin meer.  We vragen de volgende taxi. Die wil er ons voor €7,50 naar toe brengen. Eigenlijk te veel, maar wel te doen. Hij vraagt hoe wij de gevraagde drijvende markt kennen, omdat deze nauwelijks bekend is bij toeristen. Onderweg verteld hij nog wat wetenswaardigheden over Bangkok. We zien een mooie brug. Hij zegt dat deze lopend te bereiken is vanuit ons hotel. Dat gaan we doen vanavond! We worden netjes bij de floating market afgezet.

De weg naar de floating market is ook een markt. Er wordt van alles verkocht. Planten en bloemen, souvenirs, kruiden maar vooral etenswaren. Het is heerlijk om al die dingen te ruiken die vers klaargemaakt worden. Daar krijgen we honger van, en we hadden nog geen ontbijt gehad. We kopen een bak met fruit. De verkoopster zegt dat het meloen is, maar het ziet er uit en proeft naar hele zoet grapefruit. We kopen er een doos met gevulde pannenkoekjes bij voor 50 cent. In de schaduw eten we die ergens op. Mjam mjam!

Dan lopen we een aantal pontons op. In het midden zijn tafeltjes, en er omheen liggen allemaal kleine bootjes waarin de gerechten gekookt, gebakken of op andere wijze bereid worden. Het ziet er heerlijk uit en ruikt nog lekkerder. Harry besteld gegrilde tijger garnalen en Thea een pittige soep. Het smaakt verrukkelijk!

Er komen hier inderdaad weinig toeristen. Het is vooral de lokale bevolking die hier komt om inkopen te doen en om te eten. We genieten er erg van om hier te zijn!

Dan willen we naar China town. China town in Bangkok is de grootste Chinese wijk in de wereld. De eerste taxi chauffeur vind het te ver. De tweede wil het wel doen en heeft zelfs een werkende meter in zijn taxi! En ik hoef zelfs niet te vragen of hij ‘m aan zet. Het is  verschrikkelijk druk in de stad. We doen wel een uur over 10 Km.

China town bezoeken is altijd een heel bijzondere ervaring. Zo veel mensen, zo veel winkeltjes, markten en tempels bij elkaar. Echt een belevenis!

We beginnen met het bezoek aan een Chinese tempel. Heel veel ruimtes met beelden. Heel veel biddende mensen, die rondlopen met offers en wierrook in hun handen. Ook hier bijna geen toeristen. Toch worden we niet vreemd aangekeken of zo. Eigenlijk meer genegeerd of zo.

Dan duiken we een van de honderden kilometers lange marktjes in. De winkeltjes en stalletjes zijn tot de nok toe volgepakt met spulletjes. Er wordt van alles verkocht. Potten, pannen, speelgoed, koffers, gereedschap en vooral voedsel. Groente, fruit, vlees, vis, kruiden, paddenstoelen en heel veel eetbare dingen die we niet herkennen. We kopen een zak jak fruit. Een voorbijganger helpt ons om ons Engels in het Chinees van de verkoper te vertalen.

Thea koopt een ketting van stenen en een ring.

We gaan een Chinees restaurant binnen. Het is er heerlijk koel, wat wel even fijn is. De bedienster vraagt wat we willen eten en drinken. Ik vraag om een menu. Oh ja, daar had ze niet aan gedacht. Thea besteld een gerecht. De verkoopster komt terug en zegt dat ze dat niet meer hebben. Ook mijn sparerib met rijst blijkt niet leverbaar te zijn. Gelukkig hebben ze nog wel voldoende andere alternatieven. Thea besteld koffie met cashewtaart. Even later wordt een hele doos met kleine cashew nootjes taartjes gebracht. En koffie met melk en suiker voor  haar. Wanneer ze later een zwarte koffie besteld dan blijken ze dat niet te hebben. Alleen met melk en suiker?

Zodra we uitgegeten en gedronken zijn lopen we de Chinese wijk  weer uit. Maar wel tussen nog een paar Km marktkraampjes door.

We komen weer in bekend gebied. Hier waren we gisteren ook. We lopen terug naar het hotel. In een reisbureau ernaast kopen we tickets voor Ko Chang, waar we morgen naar toe gaan. We gaan op het terras zitten om wat te drinken. Thea laat haar voeten masseren.

Ondertussen is het donker geworden. We lopen op ons gevoel in de richting van de grote brug die we vanmorgen gezien hebben. Daar komen we uiteindelijk via heel veel steegjes en slingerende straatjes. En overal zijn mensen op straat. We maken foto’s van een klein kapelletje.

De brug is indrukwekkend. De spankabels worden door een soort lasershow in heel veel kleuren verlicht. We lopen de brug over. Aan de overkant zijn groepen jongeren aan het dansen. Het ziet er gezellig uit.

We lopen terug naar het hotel. Weer gaan we op een terras zitten. Harry eet sate met vers gemaakte pindasaus.  Thea vegetarische springrol. We laten het ons smaken.

Rond middernacht gaan we slapen. We zetten de wekker op 6:30

We kijken op een hele bijzondere dag terug.

Liefs,

Thea en Harry.

1. Lia:
    23 december 2014
    Zo te horen genieten jullie goed van alle Thaise heerlijkheden!
    Ga vooral zo door ;-)
    Liefs, Lia