Donderdag 11 januari 2018 – Dagje Bangkok

11 januari 2018 - Bangkok, Thailand

Hoi allemaal.

Harry wordt rond 7:00 uur wakker. Het was laat vannacht en hij draait zich nog even om. Om 8:00 uur is er genoeg geslapen en wordt het verslag van de vorige dag gemaakt. Dat is klaar wanneer Thea rond 9:00 uur ook wakker wordt. Na het ochtendritueel gaan we naar buiten, lopen een paar honderd meter en vinden een geschikte plek om te ontbijten. Na het ontbijt vult Thea het verslag aan en gaan we even terug naar het hotel om onze spullen voor vandaag te pakken, Lappie terug te brengen en het verslag te uploaden.
Daarna lopen we de stad in om wat van Bangkok te beleven en wurmen ons tussen allerlei stalletjes met kleding en andere koopwaar door. We zien een winkel waar ze sandalen verkopen en Harry koopt een paar nieuwe sandalen. Dan struinen we een markthal door, waar honderden kledingwinkeltjes in zitten, van goedkoop tot heel sjiek.
We gaan koffie drinken in een klein restaurantje en vervolgen onze reis richting Koninklijk Paleis. Onderweg komen we op een markt terecht, waar amuletten worden verkocht. Thaise mannen hechten daar veel waarde aan. Er schijnt, dat in Thailand de meeste amuletten worden verhandeld.
Via steegjes en kades langs kanaaltjes komen we op het plein tegenover het Koninklijk Paleis. Daar is een heel groot crematorium gebouwd, waar de vorig jaar overleden koning een paar maanden geleden is gecremeerd.
Ter ere van de koning zijn daar tuinen met onder andere rijstvelden omheen aangelegd. En vandaag worden deze rijstvelden ritueel leeg gehaald door honderden mensen, die daarvoor op speciale wijze gekleed zijn. Een pot met rijst wordt uit het veld getild. Dan wordt de pot doorgegeven via een hele lange rij met mensen en komt de pot uiteindelijk in een vrachtwagen terecht. Het is heel indrukwekkend. Een man biedt ons wat rijstkorrels aan, die we op mogen eten, wat ons geluk zou brengen.
We lopen weer verder langs het Koninklijk Paleis. In een tempelcomplex kijken we wat rond, drinken vers vruchtensap bij een klein winkeltje en gaan een grote Chinese tempel binnen met heel veel glans, kaarsen en wierrook. En heel veel Chinezen, die allerlei handelingen doen, die we niet helemaal snappen, maar wel bijzonder om mee te maken.
Via een Boeddhistische tempel en wat steegjes en straten komen we in een park aan de grote rivier, die door Bangkok stroomt. Hier neemt Harry op rituele wijze zijn nieuwe sandalen in gebruik.
Inmiddels zijn we weer teruggewandeld en eten wat in hetzelfde restaurantje, waar we vanmorgen koffie hebben gedronken. Harry geniet van een halve haan en Thea van een groentemaaltijd met rijst.
Terug bij ons hotel neemt Harry op rituele wijze afscheid van zijn oude Tefa’s. Ze zijn tenslotte mee geweest de hele wereld over gedurende vele reizen.
Dan lopen we de stad weer in. Thea gaat een beautysalon binnen om haar benen te laten waxen. Harry neemt plaats op een terras en gaat uitzoeken, hoe we de volgende dag het beste op het vliegveld kunnen komen. Dat is al snel duidelijk en wanneer Thea terug komt, blijven we er nog een aantal uurtjes zitten. We genieten van het eten, de drankjes en de voorbij lopende mensen.
Thea heeft de grootste lol met een serveerster en heeft een Akkra hoedje gekocht van een dame , die langs komt met koopwaar. Ze weet aardig van de prijs af te dingen en gaat samen met de serveerster op de foto.
Uiteindelijk lopen we terug naar het hotel. Thea pakt haar rugzak in en we gaan slapen. Nog one night in Bankok!

Liefs,

Thea en Harry

1. Mirjan:
    12 januari 2018
    Hoi Harry en Thea,

Welkom thuis! Zo te lezen hebben jullie een prachtige studiereis gehad. Erg leuk weer om jullie belevenissen via de reisverslagen te volgen.

Liefs,

Mirjan
  2. Peter:
    12 januari 2018
    Fijne en veilige terugreis gewenst!