Woensdag 10 januari 2018 – Van Koh Mak naar Bangkok

10 januari 2018 - Bangkok, Thailand

Lieve familie en vrienden.

Wanneer we rond 7:00 uur wakker worden regent het. We doen onze oefeningen en stappen onder ons muskietennet uit. Na wat sanitaire handelingen gaan we onze rugzakken inpakken. Harry is daar snel klaar mee maar voor Thea is dat een hele klus. De hele inloopkast moet leeg en ook alle trofeeën die goedgekeurd zijn door de Douane app moeten ingepakt worden.
Rond 9:00 is er tijd om te ontbijten. Nog even lekker genieten van onze muesli met yoghurt en vers fruit met het uitzicht over zee.
Na het ontbijt gaan de laatste dingen de rugzak in en we controleren nog een keer goed of we niets hebben laten liggen.
Rond 10:45 lopen we met onze rugzakken naar de receptie en leveren we onze banaan in (iedere sleutel hier heeft een banaan als sleutelhanger). Nu zijn we weer aap af.
Harry gaat het verslag maken en Thea gaat in haar hangzak zitten lezen. Het is inmiddels droog geworden en vochtig warm.
Iets na twaalven komt de chauffeur ons halen om ons naar de catamaran te brengen. Achter in zijn pick-up truck brengt hij ons naar de haven. Daar moeten we nog zo’n 20 minuten wachten op de boot, die wij in de verte al van Koh Kut zien komen. Nadat een aantal passagiers van boord zijn gegaan en de nodige pakjes uitgeladen zijn, klimmen we aan boord.
We gaan buiten staan op het bovenste dek. Tot het begint te regenen en dan gaan we naar binnen. De catamaran vaart best snel. We laten Ko Chang links liggen en na anderhalf uur bereiken we het vaste land. Daar worden we met een soort ‘Jan Plezier’ naar het busstation gebracht.
En wat Harry altijd zegt, reizen in Azië is hoofdzakelijk wachten, wordt weer bevestigd. We moeten anderhalf uur wachten op een bus. Maar wel een mooie nieuwe dubbeldekker. Met WIFI volgens de opschriften (maar die doet het niet).
Het is zo’n 5 uur rijden naar Bangkok. Onderweg maken we nog een korte sanitaire stop, waar een paar pick-ups staan vol met ananassen en ook worden er nog wat mensen hier en daar gedropt, die naar andere bestemmingen moeten. We komen door allerlei dorpjes, steden en streken heen en zien bij elke streek weer ander fruit langs de straat aangeboden worden. Zuidoost Thailand wordt ons op een presenteerblaadje aangeboden, zittend op een mooie plek in een luxe bus met ruim uitzicht en airco.
Het is rond 21:00 uur, wanneer wij in de buurt van Khaosan Road afgezet worden. Van alle kanten komen er taxi-chauffeurs op ons af. Na ons even georiënteerd te hebben, lopen wij snel naar het hotel, wat we via Booking.com hebben gereserveerd, onderweg proberen Tuk-Tuk chauffeurs ons nog een ritje te verkopen, maar stoer lopen we door. We checken in, brengen onze rugzakken naar de kamer en storten ons dan in het wilde nachtleven van Bangkok.
Eerst gaan we iets eten in ons straatje. Hordes, schaars geklede mensen, trekken aan ons terras voorbij, als we zitten te eten. Velen met een grote fles bier in de hand, anderen met een bord eten. En tussendoor lopen tientallen dames in klederdracht, die souvenirs proberen te verkopen en allerlei verkopers met schorpioenen en allerlei insecten aan stokjes, die ze aanbieden.
Na onze maaltijd lopen we naar Khaosan Road, het middelpunt van deze backpakkers wijk. Hier is het echt druk! Een paar jaar geleden hoorde je hier alleen nog maar Bob Marley achtige muziek, maar dat heeft nu plaats gemaakt voor beat en techno en qua volume ook een paar tandjes hoger, wat een klere-herrie! Niet zo onze smaak dat je het verschil tussen spelen en stemmen niet meer kunt horen! Omdat je op ieder punt in deze straat tenminste het geluid van 3 bars tegelijk hoort op een volume, dat je niet meer met elkaar kunt praten, lopen we er snel doorheen en zoeken in een volgende straat een terras op waar live muziek speelt. Hier nemen we nog een drankje en genieten we van de muziek en de bonte mengeling van toeristen de nog steeds voorbij stroomt. Op het terras bij ons hotel bestellen we nog een laatste drankje, voor we naar onze kamer gaan.
Het is na 1:30 wanneer we naar onze kamer gaan. Dat zijn we niet meer gewend!
Het was weer een mooie dag waarin we weer heel veel indrukken opgedaan hebben.

Liefs,

Thea en Harry